Ubai NURUDDIN
ORIENTALIZMI DHE FILOZOFIA ISLAME
Orientalizmi është koncepti që ka diçka shumë të veçantë
dhe të ndryshme rreth mendimit të atyre që jetojnë në Lindje, e cila mund të
zbulohet përmes metodave të fundit të diturisë në Perëndim. Është pasqyrimi i
marrëdhënies së sundimit perandorak dhe intelektual të Perëndimit i cili ndihet
se është më i lartë se Lindja “më e ulët”. Kjo përfundon shpesh në një mirëkuptim
të filozofisë islame e cila e shikon këtë të fundit para së gjithash si
joorigjinal, të prejardhur dhe vetëm të interesit historik. Ndonëse orientalistët
kanë krijuar vepra interesante dhe të rëndësishme, shumë prej tyre kanë dështuar
në vlerësimin e statusit të pavarur të materialit të cilin ata shqyrtojnë.
1. Nocioni i Orientalizmit
Orientalizmi
është një degë e diturisë e cila përdor metodat tradicionale perëndimore si një
mjet për të kuptuar dhe për të grumbulluar dituri në lidhje me Orientin. Ky
term është përdorur gjithashtu nga Eduard Said (1978) për të sqaruar sfidën e
tij ndaj vlefshmërisë së metodave të tilla.
Në njërën
anë, orientalizmi na ka dhënë neve shumë nga ajo që ne dimë rreth botës
orientale në tërësi. Autorët e fundit të shekullit të nëntëmbëdhjetë kanë
kryesisht vlerësime të lavdërueshme për kontributin e tyre për një mirëkuptim
të kulturave dhe popujve të huaj. Në anën tjetër, megjithatë, kanë dalë disa
probleme për shkak të qëndrimeve dhe metodave të përdorura gjatë ligjërimit
orientalist tradicional, të cilat kanë pasur një ndikim - shpesh negativ - në
vetëdijen perëndimore. Kjo ndikoi dhe e shtrembëroi strukturën përmes së cilës
Perëndimi iu afrua Lindjes në përgjithësi dhe Islamit në veçanti.
Orienti
zë një hapësirë shumë më të madhe sesa ajo e arabëve dhe muslimanëve; pamje
ekzotike nga India, Kina, Japonia dhe Korea vijnë në mendjet e perëndimorëve
kur ata mendojnë për Orientin. Megjithatë, orientalizmi ka pasur një ndikim të
veçantë në studimin dhe kuptimin e filozofisë islame. Kuptimi i shumë dijetarëve
të filozofisë islame është, “se qytetërimi islam që ne njohim thjesht nuk do të
kishte ekzistuar pa trashëgiminë greke” (Rosenthal, 1975:14).
2. Orientalizmi si një doktrinë politike
Orientalizmi
ka disa kuptime të ndryshme por të ndërlidhura. Në kuptimin e përgjithshëm, ai
përshkruan mënyrën në të cilën Perëndimi e shikon Orientin për ta kuptuar atë
brenda kontekstit të përvojës perëndimore. Thënë më qartë, orientalizmi është
një qasje kategorike e dijetarëve perëndimorë si një përpjekje për të formuar një
sasi të përbashkët të diturisë rreth Orientit. Në këtë ndërmarrje përfshihet
edhe studimi i filozofisë, historisë, fesë, kulturës, gjuhëve dhe përbërjeve
shoqërore të Lindjes. Për të kuptuar ndikimin e orientalizmit në filozofinë
islame, megjithatë, në fillim duhet ta kuptojmë atë si një doktrinë politike; që
në fillim të tij, orientalizmi së pari kishte një qëllim politik dhe së dyti
kulturor dhe filozofik.
Orientalizmi
si një sistem i diturisë filloi në fund të shekullit të shtatëmbëdhjetë, duke e
arritur kulmin e vet në fund të shekullit të nëntëmbëdhjetë dhe fillim të
shekullit të njëzet. Gjatë kësaj periudhe Britania dhe Franca, dhe më vonë
SHBA-të, u përfshinë në një luftë për dominimin e Perëndimit. Kjo përvojë
anglo-franceze-amerikane ishte para së gjithash imperialiste. Prandaj, në qëndrimin
e patundur orientalist, është besimi se Orienti e ka kaluar kohën e tij të artë
me ‘lindjen’ e Perëndimit, dhe në këtë mënyrë është në rënie. Ky vështrim i
Orientit si i prapambetur dhe barbar çoi në interpretime të cilat ngjanin më
nga afër nga ajo që dijetarët donin të besonin, më tepër nga çfarë situate
ishte në të vërtetë. Në filozofi, ky qëndrim çoi në besimin se i tërë sistemi i
filozofisë islame ishte bazuar në trashëgiminë greke; kjo si rezultat çoi në
besimin se filozofët muslimanë nuk ishin muslimanë të mirë, meqenëse filozofia
dhe feja në dukje nuk mund të pajtohen.
Së
bashku me këtë qëndrim, orientalizmi gjithashtu luajti një rol aktiv në përparimin
e interesave të Perëndimit në Lindje. Kërkimi i diturisë së Orientit shpesh nuk
ishte një qëllim në vetvete. Studimi i filozofisë islame vetëm sa i përforcoi
shumë dijetarë perëndimorë në besimin e tyre të epërsisë së kulturës së tyre.
3. Qëndrimi orientalist ndaj Islamit
Që në
fillim, orientalistët e kanë vështruar Islamin në dy mënyra. Së pari, meqenëse
ai ka trashëguar shumë nga traditat Abrahamike (Judeo-Krishtere), Islami është
konsideruar si një imitim i papërpunuar i Krishterimit. Së dyti, Islami është
parë si një rrezik i huaj i cili gjatë historisë ka pasur një sukses jashtëzakonisht
të madh ushtarak dhe politik në të gjithë botën, dhe si rrjedhim ka qenë një kërcënim
për qytetërimin perëndimor.
Në
orientalizëm, Islami së pari duhej vendosur brenda fushës së të kuptuarit perëndimor
për sa i përket koncepteve të krishtera sesa ato në lidhje me vetë periudhat e
tij. Një mënyrë për realizimin e kësaj ishte krijimi i analogjisë mes besimit të
krishterë dhe Islamit. Ngjashmëria e dukshme është pikërisht ajo çfarë përshkruan
disa orientalistë mes Muhammedit dhe Krishtit. Meqenëse Krishti është kryesori
në Krishterizëm, perëndimorët supozuan se Muhammedi zë të njëjtin vend në
Islam. Kjo ide e gabuar ndihmoi që të popullarizohet përdorimi i emrit
“Muhammedanizëm”, një term shumë fyes për muslimanët. Ngjashmëria e Krishtit shërbeu
gjithashtu për të përforcuar mendimin se Muhammedi nuk ishte asgjë më shumë se një
“mashtrues” dhe një interpretim i zbehur i Mesiut të krishterë.
Islami
gjithashtu ka paraqitur një provokim për Perëndimin në një tjetër anë. Që nga
koha e pushtimeve arabe në shekullin e shtatë deri në kohën e pushtetit të
Sulltanatit Osman, vetë Islami përbënte një sfidë të vështirë për botën e
krishterë. Perandoritë islame - arabe, osmane ose ato në Spanjë dhe Afrikën
Veriore - kishin sfiduar krejtësisht në mënyrë të efektshme dhe, qoftë edhe për
periudha të shkurta kohore, kishin sunduar Europën e krishterë.
4. Orientalizmi dhe filozofia islame
Vala e
parë e sundimit islam në vitin 632-634 siguroi për muslimanët arabë territoret
më fort të helenizuar të Sirisë dhe Egjiptit së bashku me pjesën perëndimore të
perandorisë persiane të Sasanidëve. Në fillim, sunduesit e rinj ishin të
dyshimtë për sa i përket kulturës së antikitetit klasik, meqenëse feja dhe
gjuha i ndanin muslimanët arabë nga popujt e mundur. Megjithatë, ata në fillim
e mposhtën shqetësimin e tyre shumë shpejt dhe në vend të saj krijuar një
pushtim dhe asimilim kulturor të njohurive të lashta. Të gjithë filozofët si
Ibn Sina, al-Kindi, al-Farabi, dhe Ibn Rushdi e kanë interpretuar trashëgiminë
islame të filozofisë klasike dhe janë përpjekur që ta asimilojnë atë në rrymën
qendrore të Islamit (shihni Aristotelizmi në filozofinë islame; Neoplatonizmi në
filozofinë islame; Platonizmi në filozofinë islame). Klasifikimi i shkencave, sipas
përpjesëtimeve enciklopedike, është realizuar sipas pëlqimit të al-Havarizmit në
librin e tij Mafatih al-‘Ulum, dhe
nga një grup dijetarësh në shekullin e nëntë dhe të dhjetë të cilët e quajtën
veten “Vëllezërit e Pastërtisë” (Ihvan al-Safa). Qëndrimi i këtyre filozofëve
dhe i filozofëve të tjerë ishte pranimi dhe kopjimi i të kaluarës intelektuale,
që ishte më mirë sesa adoptimi i të ashtuquajturës idetë “e huaja”. Shumë prej
këtyre ideve ishin me të vërtetë të huaja, ndonëse ne nuk i shohim ato të përmenden
në Kur’an dhe në veprat e hershme të hadithit, por tema themelore e tyre ishte
fitimi dhe shpërndarja e diturisë, ilm-it.
Fitimi i diturisë është i detyrueshëm sipas haditheve të Muhammedit, Profetit të
Islamit, i cili thotë: “Kërkimi i diturisë (ilm)
është i detyrueshëm për të gjithë muslimanët, si për meshkujt ashtu edhe për
femrat.”
Ky qëndrim
është treguar qartë në veprat e Ihvan al-Safa (shihni Ihvan al-Safa). Gjatë një
debati të gjatë në lidhje me këto vepra, mes njerëzve dhe kafshëve në oborrin e
mbretit të xhinn-ëve, u treguar
shembuj nga historia ku kombet e pushtuara i morën, i përkthyen në gjuhën e
tyre dhe njohurinë e popujve të mundur e bënë diturinë e tyre. Sulejmani (Solomoni)
është përmendur si një shembull klasik:
Shkencat tona dhe shkencat e të
gjithë popujve janë për njëri-tjetrin. Nëse kjo nuk është e vërtetë, atëherë
nga e morën persianët astrologjinë, astronominë dhe observatorët? A nuk i morën
ata nga indianët? Nëse nuk do të ekzistonte Profeti Sulejman (Solomoni) ku do
t’i merrnin çifutët shkencat? Ai i mori ato nga mbretërit e të gjithë kombeve
kur ai i pushtoi territoret e tyre dhe i ktheu ata në hebrenj...
(Resail Ihvan
al-Safa, 2:288)
Kjo
mungesë e paragjykimeve transcendente është paraqitur shumë herë ndryshe nga
dijetarët perëndimorë, të cilët më shumë janë të interesuar që të gjejnë diçka
të re në shkencat islame sesa të përpiqen që të kuptojnë përhapjen e
grumbullimit të njohurive njerëzore nga njëri popull në tjetrin. Botëkuptimi
orientalist i përmendur më lart shfaqet qartë kur dijetarë si Walzer dhe
Rosenthal harxhojnë shumë mund duke gjetur të meta brenda sistemit filozofik
islam, ndërkohë që aftësitë e tyre madhështore mund t’i përdornin për të
zhvilluar një mirëkuptim më të mirë të shkrirjes dhe trashëgimisë kulturore e
cila është lënë nga filozofët muslimanë. Në librin e rëndësishëm të Walzer, Greqishtja brenda arabishtes (Walzer
1962), tregohet mendimi se çdo gjë që kanë thënë filozofët arabë është
“huazuar” nga grekët. Edhe nëse nuk jemi të aftë që ta gjejmë këtë burim, sipas
Walzerit, duhet pranuar me siguri se burimi origjinal grek nuk ekziston më.
Kjo
ndarje imagjinare në dy pjesë mes filozofisë dhe teologjisë, siç supozohet nga
orientalistët, ka çuar në një gjymtim të ashpër të të kuptuarit të arritjeve të
filozofëve muslimanë. Kjo sjellje i ka rrënjët e saj në reagimin e parë ndaj
ndikimit të filozofisë greke në Krishterizëm. Studiuesit orientalistë
pretendojnë se muslimanët ndihen njësoj si të krishterët e parë për sa i përket
konfliktit mes filozofisë dhe teologjisë. Pa dyshim që ka pasur debate mes
filozofëve dhe teologëve muslimanë, por në mjedisin arab dhe islam kjo sjellje
ishte shumë më ndryshe nga ai i botës së krishterë; më herët, në bisedat e tyre
filozofët mendonin se pretendimi i tyre ishte trashëgimia e tyre e ligjshme nga
përmbledhja e diturive njerëzore.
Në përfundim,
këto nocione për Orientit përfundimisht e “krijuan” Orientin. “Orienti”
(Lindja), në të vërtetë, është Lindje vetëm nga një perspektivë europiane: ai është
një term relativ, jo absolut. Më saktë, “Orienti” është çfarëdo që orientalistët
thonë se është: ai është një varg idesh abstrakte bazuar më shumë në mendimet e
krijuara në Perëndim sesa në të vërtetat orientale. Filozofia islame duhet të
studiohet më shumë sesa vetëm si një reflektim i mendimit grek; ajo duhet të
konsiderohet si një fushë e mendimit e cila ra në kontakt me një mori kulturash
të ndryshme, dhe u zhvillua përtej këtyre kulturave dhe përtej vetë mendimit të
shkencave islame në një formë të pavarur dhe origjinale të mendimit filozofik.
Marrë nga faqja: http://www.muslimphilosophy.com/ip/rep/H014.htm
Ky artikull
është botuar në revistën “Dituria Islame”, nr. 249 (Prill 2011), Prishtinë.
Përktheu nga gjuha angleze: Ermal BEGA
Referencat dhe literatura shtesë
Corbin, H. (1993) Historia e
filozofisë islame, përktheu L. Sherrard, Londër: Kegan Paul International
(Një nga qasjet e vetme ndaj filozofisë islame e cila nuk është posaçërisht
orientaliste).
* Ihvan al-Safa (1956) Resa’il Ihvan
al-Safa (Vargjet e Vëllezërve të Pastërtisë), Kajro (Letrat e Vëllezërve të
Pastërtisë, të cilat përmbajnë të dhëna në lidhje më pikëpamjet e tyre
“humaniste”).
Xhelal al-Azm, S. (1982) “Orientalizmi
dhe orientalizmi mbrapsht”, Hamsin 8:5-27 (Një përshkrim interesant se si
disa shkrimtarë muslimanë i futen orientalizmit mbrapsht, duke argumentuar se
vetëm muslimanët mund ta kuptojnë kulturën islame).
Leaman, O. (1996) “Orientalizmi dhe
filozofia islame”, në botimin e S. H. Nasr dhe O. Leaman Historia e filozofisë islame, Londër:
Routledge, 1143-8 (Një kritikë e qëndrimeve këmbëngulëse orientaliste ndaj
studimit të filozofisë islame).
* Rosenthal, F. (1975) Trashëgimia
klasike në Islam, Londër: Routledge & Kegan Paul (Një shpjegim i dobishëm
i lidhjeve mes botës klasike dhe Islamit).
* Said, E. (1978) Orientalizmi,
Londër: Routledge & Kegan Paul (Një vepër kryesore mbi subjektin e
Orientalizmit nga autori i cili e nisi debatin).
* Walzer,
R. (1962) Greqishtja brenda arabishtes,
Oksford: Cassirer (Një vepër e shkëlqyer në lidhje me lidhjet mes kulturës
greke dhe filozofisë islame).
No comments:
Post a Comment