Ermal BEGA
ISLAMI NË SHQIPËRI NË KOHËT MODERNE
SHQIPËRIA - PROFIL I PËRGJITHSHËM
Sipërfaqja 28.748 km katrorë
Popullsia (sipas vitit 1988) 3.147.000
Rritja e popullsisë 1.91%
Dendësia e popullsisë 109/km katrorë
SHQIPËRIA - GJUHËT, GRUPET ETNIKE & BESIMET FETARE
Gjuhët: Shqip, greqisht
Grupet etnike:
Shqiptarë 96%
Grekë & të tjerë 4%
Besimet fetare
Muslimanë 75%
Ort’hodoksë 15%
Katolikë 10%
Islami në Shqipëri ka një histori për më shumë se 650 vjeçare (6 shekuj e
gjysmë). Dokumente të shumta tregojnë se ai (Islami) në fillim ka ardhur
nëpërmjet lundërtarëve arabë të cilët kanë pasur nën sundim Palermon dhe
Siçilinë, dy qytete të Italisë. Më vonë u vendos si sistem me ardhjen e
Osmanëve, ku marrëdhëniet mes Shtetit Osman dhe Shqipërisë nisën pas vitit
1325. Shqipëria u bë një territor osman gjatë sundimit të Muratit të II
(1421-1451).
Që nga viti 1479, i tërë vendi, përveç Durrësit, Ulqinit dhe Tivarit, ishte
nën sundimin Osman. Mënyrat e sjelljes, të kërkuara nga Ligji Islam, i dha
shqiptarëve të drejtën që t’i zbatojnë besimet e tyre fetare. Kjo është një
provë se teoritë e ashtuquajtura se Islami është përhapur me forcë te
shqiptarët dhe banorët e tjerë të Ballkanit nuk gjejnë vend në faktet
historike.
Në vitin 1928, Ahmet bej Zogolli, e shpalli veten e vet si mbret të
Shqipërisë dhe u njoh si mbreti Zog. Ai dëshironte të bënte de-islamizimin e
Shqipërisë sipas modelit të Qemal Ataturkut të Turqisë. Me përkrahjen e madhe
nga ana e anglezëve dhe me ndihmën e komunistëve jugosllavë, më 29 Nëntor 1944,
Shqipëria u “lirua” nga gjermanët dhe nga forcat “feudalo-borgjeze”, dhe në
krye të saj erdhi Enver Hoxha (ish-sekretar e më pas kryetar i Partisë
Komuniste të Shqipërisë – PKSH). Partia Komuniste e Shqipërisë (PKSH) nisi të
vendosë rregullat e tij të hekurta në emër të marksizëm-leninizmit. Qëllimi
kryesor i PKSH-së dhe i Enver Hoxhës ishte shkatërrimi i tërësishëm i Islamit
në Shqipëri. Në vitin 1945, të gjitha pronat e vakfit (pronat e shenjta të
muslimanëve) u shtetëzuan, dhe qindra ulema (dijetarë muslimanë), të akuzuar
për bashkëpunëtore të armikut, u ekzekutuan padrejtësisht. Nuk mund të bëhej
asnjë kontakt me vendet muslimane. Praktika fetare në publik u bë në mënyrë
ilegale. Jeta fetare u qeveris me anë të rregullave të ashpëra të vendosura nga
sistemi diktatorial. Muftitë duhet të vendoseshin nga shteti, faljet duhet të
kryeshin në gjuhën shqipe, dhe vetëm ato xhami të cilat ishin në mënyrë
absolute të përdorshme nga komuniteti duhej të mbeteshin të hapura.
Goditja finale erdhi më 6 Shkurt 1967, kur Shqipëria u shpall si shteti i
parë ateist në botë. Të 530 xhamitë (kjo është llogaritja e para-luftës) u
mbyllën. Ato që u lejuan të rrinë hapur u kthyen në muzeume, salla gjimnastike,
bile edhe në studio të artistave. Fermat e derrave u shpërndanë në të gjithë
vendin, dhe të gjithë njerëzit nxiteshin që të hanin prodhimet e derrit. E
njëjta gjë ndodhi edhe me pijet alkoolike, që njerëzit detyroheshin prej
sistemit diktatorial që ta përdornin.
Ajo çfarë solli deri te shkatërrimi i Islamit dhe Krishtërimit në Shqipëri
ishte një përzierje e fuqishme e stalinizmit dhe nacionalizmin shqiptar. Është
e rëndësishme të përmendet se muslimanët sunni kanë dhënë shumë pak për
zhvillimin e nacionalizmit sekular shqiptar. Të krishterët shqiptarë kanë dhënë
shumë për sekularizimin e Shqipërisë. Edhe pse të krishterët përbënin vetëm 25%
të popullsisë të Shqipërisë, ata morën më shumë se gjysmën e udhëheqjes së
byrosë politike të Shqipërisë. Përveç elementit të krishterë në Shqipëri, sekti
bektashian dha gjithashtu një ndihmë shumë të madhe për lëvizjen nacionaliste
anti-islame. Dy prej vëllezërve Frashëri, poezia e të cilëve është shumë e
dashur për nacionalistët shqiptarë, ishin në mesin e pjesëmarrësve me shumicë
të krishterë të cilët organizuan “Lidhjen e Prizrenit”, e cila ndodhi në vitin
1878 dhe diskutuan për lindjen e nacionalizmit shqiptar. Bektashinjtë janë një
përzierje e çuditshme e Islamit, krishtërizmit dhe elementeve pagane. Prandaj,
bektashizmi u pa nga shumë nacionalistë shqiptarë si një mjet ideal për arritjen
e qëllimeve të tyre. Nuk është për t’u çuditur se më shumë se 6000 bektashinj
luftuan nën urdhërat e bandave komuniste gjatë Luftës së Dytë Botërore.
Pas trazirave të mëdha të cilat e shpëtuan Evropën Lindore nga komunizmi,
duket se Shqipëria do të mbesë e paprekur nga vala e ndryshimeve sociale.
Islami në Shqipëri është feja me numrin më të madh të popullsisë. Ai
(Islami), vetëm në Shqipëri përfshin më shumë se 75 % të popullsisë (statistika
jo shumë të sakta, sepse mundet më shumë), ndërsa në të gjitha trojet shqiptare
përfshin më shumë se 90 % të popullsisë, ndërsa pjesa tjetër janë shqiptarë
katolikë. Muslimanët shqiptarë janë populli me popullsinë më të madhe të
muslimanëve në Europë, e më pas vjen Bosnja dhe Hercegovina. Në Shqipëri ka
edhe ort’hodoksë, por sipas mendimit tim ata nuk janë shqiptarë me origjinë,
por janë grekë, vllehë (arumunë), maqedonë, bullgarë, serbë, malazezë, çifutë
etj.
Shumicën e muslimanëve në Shqipëri e përbëjnë muslimanët sunni (90 % e të
gjithë muslimanë shqiptarë), e të tjerët (vetëm 10 %) janë muslimanë
(bektashinj).
Muslimanët bektashinj janë një sekt, dhe të cilët kanë themeluar
kryegjyshatën botërore bektashiane në Shqipëri. Po në këtë grup hyjnë edhe
tarikatet (sektet) e tjera si kaderinjtë, halvetitë, rufaitë etj., sekte të
cilat kanë teqet e tyre të veçanta dhe dervishët e vet.
Nga grupet ose rrumat e muslimanëve sunni në Shqipëri mund të përmendim
selefinjtë (ose vehabinjtë), një rrymë e ardhur pas viteve ’90 nga Arabia
Saudite dhe e themeluar nga anglezët, si një mënyrë për shkatërrimin dhe
përçarjen e muslimanë në botë, tabligët (edhe kjo një rrymë e ardhur pas viteve
’90 nga vendet aziatike si Pakistani, Indonezia dhe Malajzia) etj., por këto
grupe nuk kanë ndonjë ndikim të madh në traditën muslimane në Shqipëri, sepse
siç dihet muslimanët shqiptarë historikisht i janë përmbajtur shkollës juridike
hanefite, e cila është e përhapur në shumicën e vendeve me popullsi muslimanë
në botë. Të njëjtat grupe dhe sekte muslimane janë të përhapura edhe në trojet
e tjera ku jetojnë shqiptarët, si në Kosovë, pjesën perëndimore të Maqedonisë,
pjesën perëndimore dhe jugore të Malit të Zi, etj.
Pas viteve ’90, në Shqipëri zuri vend edhe sekti shi’a nga Irani. Kjo erdhi
si pasojë e hapjes së organizatave kulturore iraniane, kolegjeve iraniane,
etj., dhe nëpërmjet këtyre organizmave, u dërguan studentë shqiptarë për të
studiuar në Iran, nga ku erdhën me ide të kundërta me ato të cilat i kanë
trashëguar të parët tanë.
Pasuria e muslimanë shqiptarë (vakufet), zënë më shumë se 2/3 e territorit
shqiptar, por edhe pse pas viteve ’90 Shqipëria hyri në rrugën e demokracisë,
prapëseprapë, asnjëra prej qeverive të ndryshme në Shqipëri nuk arriti që të na
ofrojë pasuritë tona. Dhe një ndër problemet më të mëdha që hasim ne në
Shqipëri janë problemet me vakufet e muslimanëve, të cilat duhet të na kthehen
menjeherë. Sipas burimeve të ndryshme, vetëm deri para ardhjes së komunizmit në
Shqipëri, vetëm numri i objekteve dhe ndërtimeve islame që datojnë që nga
periudha Otomane, dhe të cilat ekzistojnë edhe sot e kësaj dite, janë si më
poshtë:
Kështjella (6), Xhami (15), Banjo Publike (4), Ura (5), Teqe (1), Dyqane
dhe Qendra Tregtare (4), Ujësjellësa (1), Sahat Kulla (1), dhe shtëpi.
Ndërsa sipas shqyrtimeve të dokumentave të vakfit (pasurive të muslimanëve),
numri i vërtetë i këtyre ndërtimeve është si më poshtë:
Kështjella (9), Xhami (482), Medrese (28), Shkolla Publike (111), Teqe
(144), Kuzhina Publike (9), Hane (123), Banjo Publike (18), Ura (18), dhe
Shatërvane (13). Shumica e këtyre ndërtimeve janë ndërtuar nëpër qytete ose
nëpër qendra të tjera administrative si në: Krujë, Vlorë, Berat, Gjirokastër,
Elbasan, Korçë, Shkodër, Tepelenë dhe Tiranë.
Shumica e këtyre ndërtimeve, siç e pamë edhe nga numri i mëparshëm i
objekteve të mbetura është shumë më i vogël sesa numri i atyre të cilat kanë
ekzistuar.
Në kohët e sotme rreziku më i madh që i vjen muslimanë shqiptarë është nga
vendet që janë rreth saj, si Greqia e cila po luan një rol tepër negativ ndaj
muslimanëve shqiptarë duke i detyruar me zor që të ndërrojnë emrin dhe fenë e
tyre, Islamin, dhe të konvertohen në të krishterë ort’hodoksë dhe të pagëzohen
në kishë, edhe e gjithë kjo në shkëmbim të jetesës në tokën helene. Kjo është
një fatkeqësi e madhe për muslimanët shqiptarë. Rolin e tillë e luajnë edhe
shtetet e tjera si Maqedonia, Serbia etj.
Është e dukshme se me të gjitha këto probleme, do të duhen disa dekada për
të ri-islamizuar jetën shqiptare. Megjithëse literatura islame e tanishme, në
shumicën e rasteve është e lejuar, shumë pak organizata të huaja kanë treguar
interes që të ndihmojnë në Shqipëri. Situata është shumë e rëndë, dhe
misionarët e krishterë kanë nisur të vijnë në Shqipëri duke u përpjekur që të
mbushin zbrazëtirën fetare. Ata duke menduar se ne kemi dalë nga një sistem
komunist dhe ateist, ata donin të blenin shpirtrat tanë me para në shkëmbim të
të kthyerit në të krishterë.
Një mënyrë tjetër për të krijuar probleme dhe përçarje në kohët moderne në
mesin e muslimanëve në Shqipëri luan edhe media. Ndikimi që pati dhe ka media në
Shqipërinë post-komuniste, ajo e shkruar dhe ajo elektronike, ka bërë që
shqiptarët të ndihen shumë konfuzë me atë se çfarë ofronin këto media kundër
nesh (kundër muslimanëve). Këto media na mbytën vetëm me lajme…, e asgjë më
shumë. Këto media japin emisione dhe programe të veçanta që muslimanët të
humbin kohën me lloj-lloj idiotësirash dhe poshtërsirash që na ofrojnë. Nuk do
të mjaftonte vetëm kjo, por ato janë bërë monopole të jo-muslimanëve, duke na
ofruar ato gjëra të cilat u përshtateshin interesave të tyre dhe shkatërrimit
të moralit të rinisë sonë.
Derisa pasuria e muslimanëve është shpenzuar kot në një luftë të
pakuptimtë, Perëndimi do të bëjë më të mirën për të parë që Islami të mos
lartësohet më kurrë përsëri në Shqipëri...
No comments:
Post a Comment